What do you mean

Ik las 10 jaar geleden iets over microformats. Een grappig concept: beetje duiding tussen alle zakelijke HTML tags… Ik heb het af en toe toegepast. Met een plugin gezien dat het werkte, al het voelde nog niet echt als een praktische toepassing. Maar nu zie ik het concept weer terug onder de naam structured data, als onderdeel van de SEO.

Want HTML is nogal beperkt. Het zijn containers waar je een naam, een schoenmaat, een land naam of een volledig boek in kan plakken, maar aan de HTML-tag “DIV” alleen zie je dat niet.
Dit kan wel door ‘structured data’ te verwerken op je pagina. Op schema.org staan staan schema’s (of definities) van allerlei data-structuren. Bijvoorbeeld: een “evenement” heeft een locatie, een start- en eindtijd, en nog veel meer mogelijke velden. En de locatie heeft een straat, postcode, een plaatsnaam en een land. Deze vind je terug op schema.org.

Microdata, RDFa en JSON-LD zijn verschillende technieken om gegevens in een pagina duiding te geven met velden van schema.org.

Microdata

Bij Microdata voeg je aan HTML-tags de attributes “itemtype”, “itemprop” en “itemscope” toe, om de betekenis van de gegevens binnen de tag aan te geven. Bij het itemtype verwijs je naar een element op schema.org., itemscope bakent de scope af en bij itemprop geef je de specifieke duiding van de data velden.

microdata

RDFa

Bij RDFa is een HTML5 extensie die nagenoeg hetzelfde hetzelfde werkt als Microdata, maar met iets andere attributes: “vocab” en “typeof” geeft de verwijzing naar schema.org, terwijl je met “property” de specifieke duiding van de data aangeeft.

RDFa

JSON-LD

Bij JSON-LD zit deze context duiding niet in de html, maar als JSON-data in een script-tag. Voordeel is dan wel dat je HTML schoon en zakelijk blijft. Maar je moet de data een tweede maal in je pagina verwerken.

JSON-LD

Google geeft de voorkeur aan JSON-LD  en bied een tool aan via de URL
https://search.google.com/structured-data/testing-tool/#url=[encoded url]

Desalniettemin is het toepassen vooralsnog wat lastig. Het is een dans tussen klant, de SEO specialist, frontend en de backend. Ik heb nu al meegemaakt dat een klant zegt dat er hij één van deze technieken in de site wilde hebben. Verdere input over welke schema’s uit schema.org ontbrak, en dat is voor de techneut moeilijk implementeren.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s